Thuis atelier week 12, 22 maart
We gaan weer voor bekende landschap schilders, om die als inspiratiebron te gebruiken voor een eigen landschap. Je kunt zelf een schilder kiezen die je als voorbeeld wil gebruiken.
Het landschap wat je zou willen schilderen maar dan geïnspireerd op een manier waarop de grote meester het doet.
Graag hoor ik wat jullie voor schilders gebruiken als voorbeeld voor een nieuwe werk.
Inzending van deze week is:
Georgia O’Keefe
https://www.georgiaokeeffe.net
Ik heb voor jullie ter inspiratie David Hockney.
In maart vorig jaar, op het hoogtepunt van de eerste coronalockdowns wereldwijd, stuurde Hockney deze afbeelding via de Instagram-accounts van twee musea de wereld in. De afbeelding werd veelvuldig gedeeld: de troostrijke belofte dat in elk geval de lente altijd doorgaat konden we wel gebruiken.
Troostrijk, kleurrijk, beloftevol: zo schildert David Hockney de lente.
In het voorjaar van 2020 tekende Hockney een verslag van de komst van de lente in Normandië.
Hockney geeft zijn werken titels naar de dagen waarop hij ze gemaakt heeft. '23 april' is een veld met twee bloesem fruitbomen, '28 april' is een verfrissende regenbui boven een veld met een paadje, '24 april' een paar strak gesnoeide buxusstruikjes. Met deze titels benadrukt Hockney de stuwende kracht en stiptheid van de lente: het is alsof je de klok erop gelijk kunt zetten. Dat gevoel krijg je bij de lente: een seizoen dat losbarst – niet meer te stuiten wanneer het eenmaal op gang is.
Eén werk uit Hockneys lente-serie kreeg wél een titel: een bosje narcissen in het gras heeft behalve een datum (16 maart), ook een titel:
Do remember they can't cancel the spring.
https://www.royalacademy.org.uk/exhibition/david-hockney
Benieuwd naar jullie werken,
Groet
Botanisch tekenen
Ook deze week heb ik iets gevonden wat jullie buiten kunnen gaan plukken.
De Forsythia intermedia, chinees klokje.
Een overdaad aan bloemen voor deze lente.
Als je geen gelegenheid hebt om te plukken, hier een paar foto’s waar je uit kunt kiezen.
De detail foto’s heb ik zo dicht mogelijk gefotografeerd waardoor er weinig wit om heen te zien is, bij de keuze van compositie kun je zelf kiezen waar je het op het papier tekent en hoeveel ruimte je daarom heen neemt. Je kunt ook meerdere details op 1 vel plaatsen.
Een tip is om een compositie schets te maken voordat je begint.
Materiaal deze week is kleurpotlood en omdat de oefening van vorige week echt iets anders opleverde : inkt met kroontjespen.
Twee mogelijkheden :
Je begint de tekening met kleurpotlood en werkt het zoveel mogelijk uit. Dan ga je kiezen waar je extra wil aanzetten met inkt. De inkt pakt anders op potlood omdat het iets vet is. De inkt het zal niet overal pakken. Vergeet niet dat het niet gaat om omtreklijnen maar de donkere plekken te arceren.
Of je begint met inkt, een tekening gearceerd. Maar in tegenstelling tot vorige week is deze plant zachter van kleur. Er zitten wel wat pittige stukken in maar niet veel.
Heel veel plezier,
groet Annemarie